Ne legyen rémálom a nyaralás

10+1 jó tanács, mielőtt útra kelne

[Kail] publikálva: 2018-07-19 08:05:00 | Nyomtatásprint

hírkép

Ön is ismer valakit, aki ismer valakit, akinek nem egészen úgy sült el a vakációja, ahogy tervezte? Hogy az öné ne váljon rémálommá, érdemes néhány dolgot megfontolnia.

Ki hinné, hogy még annál sem mennek mindig zavartalanul a dolgok, aki rendszeresen rója a világ földi, vízi és légi útjait. Kiss Róbert Richardnál tapasztaltabb utazó kevés van hazánkban. A turisztikai szakújságíró a világ szinte valamennyi országában megfordult már, sokban nem is egyszer. De őt is érték kellemetlen meglepetések. Ezért első kézből el tudja mesélni, mire jó, ha vigyázunk. Meg is kérdeztük tőle. Tíz pontban szedte össze, amit érdemes tudnunk. Aztán kaptunk tőle egy bónusz ötletet is.

1. Szánjunk időt az útra. Sokat. Számoljunk késésekkel, számoljunk torlódással, azzal, hogy valami közbejön. Úgy kell elindulni, hogy bírjuk ki, ha mondjuk 3 órát kell várni egy repülőjáratra. Autóbusznál számoljuk bele, hogy elromolhat a busz, ha pedig autóval utazunk, akkor készüljünk fel arra, hogy hatalmas dugó lehet és két órán át állunk benne. Meg kell tankolni, üzemanyagból is, vízből is, ételből is. Ha utazási irodával megyünk, nem biztos, hogy az az időbeosztás lesz, mintha japán vonattal mennénk.

2. Mindig legyen nálunk bankkártya is, készpénz is. Lehetőleg több helyen. Bankkártyával már sok országban tudunk fizetni, de nem mindenhol. Készpénzből vagy az adott ország valutáját vigyük, vagy eurót, esetleg dollárt. Vannak olyan helyek is, ahol kötelező a bankkártya. Például a foci vébén, Oroszországban a stadionokban csak Visával lehetett fizetni bizonyos árusoknál. Amerikában még akkor is kártyával kell fizetni sokszor, amikor a bevásárlókocsit kivesszük.

3. Vigyük el a saját gyógyszereinket, mert biztos, hogy olyan, amire a szervezeted garantáltan jól reagál, nincs ott.

4. A jövedéki szabályok érvényesek az EU határain belül is. Adott az, hogy mennyi pálinkát, bort, cigarettát vihetünk magunkkal. Ennek érdemes utánanézni.

5. Ha olyan helyre megyünk, ahova útlevél is kell, fotózzuk – fénymásoljuk le az útlevélnek azt a részét, ahol az adataink vannak. Ha ellopják az útlevelet, eltűnik a kézipoggyászunk, elhagyjuk az iratainkat, a leggyorsabban akkor lehet pótolni, ha megvan a fénymásolat belőle.

6. Mindig legyen pár alapdolog nálunk. Fürdőruha, naptej, napszemüveg. Ezek akkor is kellenek, ha egyébként olyan helyre megyünk, ahol látszólag nem lehet rájuk szükség. Például római városnézésre. Lehet, hogy megfürdünk a szökőkútban vagy kimegyünk az ostiai kikötőbe. Tehát minden ilyen alapdolog legyen nálunk.

7. Soha ne akarjunk minden ruhát bepakolni, az egész ruhatárunkat magunkkal vinni. Típushiba, hogy mindenki hatalmas bőrönddel megy. A lehető legkevesebb cuccot vigyük magunkkal, még akkor is, ha gyerekkel megyünk. Az alapdolgokat mindenhol be lehet szerezni. Még Afrikában is.

8. Amikor a szálláshelyre megérkezünk és valami gondunk van a szállással, mindig az első napon intézkedjünk. Ha még a második napon sem sikerül, akkor hagyjuk és érezzük jól magunkat, ahogy lehet. Nem szabad azt engedni, hogy úristen, vacak a szállásunk, nem tudunk vele mit kezdeni és öt napig rugózunk rajta. El kell ezt engedni, ki kell menni a tengerpartra vagy a Balaton-partra. Egy napon túl ne vacakoljunk a problémával, mert elrontjuk a vakációnkat.

9. Ha az Európai Unión kívüli helyre megyünk, mindig jelentsük be a banknál, nehogy letiltsák a kártyánkat. Több olyan bank is van, amelyik a saját maga védelmében megteszi ezt, ha olyan helyen használjuk a kártyánkat, amelyik nem tipikus célpontja egy magyar turistának. De EU-n belül is előfordulhat ez. Ha soha nem utaztál még külföldre, van, hogy a kártyabiztonsági szolgálat az első külföldi vásárlásnál letiltja a kártyát. Akkor elvileg felhívnak és megkérdezik, hogy mi vásároltunk-e, de vagy be van kapcsolva a telefonunk, vagy nem, vagy van térerő, vagy nem. Szóval jobb elébe menni a dolognak. Rengeteg ilyen rémtörténetet hallottam és én is kétszer pórul jártam. Mindig fénymásoljuk le a bankkártyánk hátsó oldalát. Vagy fotózzuk le mobillal. Azért, mert a hátsó oldalon van rajta a telefonszám, ahol be kell jelenteni, ha elveszett a kártya vagy azt akarjuk, hogy feloldják a kártyánkat, mert zárolta a bank. Ezt egy csomószor nem tudják, és akkor bizony gáz van.

10. Mindig kössünk utasbiztosítást. Egy vagyont spórolhatunk meg vele, ha baj van.

+1. Ha fapados légitársasággal utazunk, készüljünk fel rengeteg szívatásra. Döntsük el, hogy hagyományos vagy fapados légi céget veszünk-e igénybe. A hagyományossal drágább, de nyugodtabb lesz az utazásunk. A fapadosnál viszont számoljunk azzal, hogy minden létező szabályt A-tól Z-ig be kell tartani, az őáltaluk megadottnál is korábban ki kell menni a repülőtérre, egy nejlonzacskóval sem lehet több nálunk, mint az előírás. Ugyanis abból élnek a fapadosok, hogy odafigyelnek minden egyes előírás-szegésre és azonnal irgalmatlanul megbüntetnek.