Így repültek a magyarok 1929-ben Londonba
Egy kis repüléstörténelem
[szorenyi.p] publikálva: 2012-10-13 08:13:00 | Nyomtatás
November 2-án lesz 83 éve, hogy a bátor utazó először repülhetett Budapestről Londonba. No nem közvetlenül, hanem számos leszállást beiktatva. A magyar főváros ugyanis egyik állomása volt annak a járatnak, amelyik Londonból indulva Indiába vitte el a kalandvágyó utasokat. Az első közvetlen BA-légikapcsolat 1967-ben jött létre, hogy manapság már napi 3 géppárt indítson a British Airways.
Tudták, hogy az első világháború előtt és alatt Magyarország komoly légi hatalomnak számított? Pedig az volt. Olyannyira, hogy 1913-ban Budapesten megalapították a Magyar Repülőgépgyár Rt-t, amely 1-2 év alatt az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb repülőgépgyárává avanzsált. Sajnos a világháború közbeszólt, a békeszerződés miatt a légiközlekedésre létrehozott vállalatot is be kellett zárni. Végül is 1922 novemberében indulhatott el az első menetrendszerű járat Budapest és Bécs között. 5 ember ülhetett a Fokker F-III. típusú gép fedélzetén, amely 140 km/h maximális sebességgel, 550 km-es hatótávolságon belül közlekedett.
Innentől kezdve némileg göröngyös úton, bukdácsolva, de fejlődött a magyar légi közlekedés. Ennek fontos állomása volt, hogy 1929 november 2-án Budapest is bekapcsolódott abba a légi útvonalba, amely Londont kötötte össze Indiávál. A British Airways elődje, az Imperial Airways repülte ezt a távot. Az már egy másik kérdés, hogy az út nem volt zökkenőmentes, volt olyan szakasza, amelyet a rossz időjárás miatt vonattal tettek meg az utasok.
A British Airways pár hónappal a II. világháború előtt, 1939 áprilisában repült először Budapestre, igaz szezonális jelleggel. Természetesen akkor még nem közvetlenül, Frankfurtban leszállt a repülőgép. Aztán jött a II. világháború és a rendszeres és közvetlen járatindításra sokáig kellett várni. A BA 1967-ben indított repülőgépet Budapestre. Igaz 1961 április 1-től már próbálkoztak egy London. Prága-Budapest útvonallal is, de ez alapvetően nem jött be.
1967 április 10-én azonban minden klappolt és megkezdődhetett a menetrendszerű üzemelés. Az első években már az akkor korszerűnek számító Vanguard típusú repülőgépek érkeztek Budapestre, de ez a kapacitás több mint bőséges volt, mivel az első esztendőben összesen 88 utast szállított a légitársaság Budapest és London között.
Azóta azonban már jelentősen változott a helyzet és manapság a BA már napi 3 géppárt üzemeltet London és Budapest között.
Galéria:
A kategória további hírei:
Egy magyar recepciós mesél
Életveszélyes a túrázás
3. Emeletes ülések a repülőkön
Ez (is) lehet a jövő
Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el
5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap
Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó
Két év tombolás után csak a férj
7. Nádas Tamás barátom emlékére
Lezuhant a műrepülő világbajnok
8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat
A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye
9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket
Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat
Szex kölcsönbe
1. Ezek voltak a legnagyobb szerelmek 2023-ban
Sztárjainkat is utolérte a szerelem
2. Tönkretette Marilyn Monroe ruháját Kardashian
Hiányzó gyémántok
3. A lelked mélyére ás le ez a személyiségteszt
Készen állsz?
4. 5 tuti tipp a boldogabb élethez
Így szabadulhatsz meg a negatív érzelmektől
5. Ez a legizgalmasabb csillagjegy
Elmondjuk, miért!
6. Ez a 3 csillagjegy őrjítően érzéki és szexi
Köztük vagy?
7. Jolie keményen megvádolta Pittet
„Történt családon belüli erőszak…”
8. Tovább dagad a Nagy Feró botrány!
Majka kiborult: Miért kell ilyen álszent sz.rnak lenni?
9. Nagy titokban házasodott össze a sztárpár
Nem akárhol buktak le
10. Öngyilkossággal kokettált az álomesküvő után
A királyi családban sem fenékig tejfel az élet
Ilyenek a viking nők