Hiénák a színpadon

Interjú Lakos Boglárkával, a kábé Csoport egyik tagjával

[superadmin] publikálva: 2014-03-08 09:16:00 | Nyomtatásprint

hírkép

Előadásról készült képek: Alchem Photography, haj: Illyés Gabi, smink: Rozsnyay Anna

A napokban remek darabot nézhettem meg az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér színpadán a kábé Csoport előadásában. Joanna Owsianko Tiramisu című művét hét fiatal nő játszotta. Egyikükkel, Lakos Boglárkával beszélgettem, őt kérdeztem a darabbal és ezzel a társulattal kapcsolatban.

 


Hogyan választottátok ezt a darabot?

Mint tudod, a kábé Csoport két rendezőn nyugszik, s egy kimondatlan megállapodás alapján felváltva választanak rendezésre szánt darabokat. Ez alkalommal Kaló Bence egy lengyel kortárs mű mellett döntött, ez a Tiramisu. A Színművészetire való felkészülése során ismerkedett meg ezzel a drámával, és nagy kihívásnak érezték Kovács Kristóffal, mivel eddig még sosem foglalkoztak olyan darabbal, melyben kizárólag nők szerepelnek.

Nehéz volt rátalálni a megfelelő színészekre?

A téma összetettsége, érettsége miatt a szereplőválogatás nem volt egyszerű, végül többszörös tagcsere után alakult ki a végleges színészgárda. A próbákat kezdetben nehezen hoztuk össze, mivel mindannyian teljesen más életet élünk, van például köztünk fodrász és óvónő, valamint leendő színész is.

Mióta próbáltok?

Körülbelül másfél éve kezdtünk el ismerkedni a darabbal, és összességében azt hiszem, a nyár kivételével sosem hagytunk ki egy hónapnál többet próbák nélkül.

Szükség volt ennyi időre a mű értelmezéséhez?

Többen azt vallották, hogy felesleges ennyit gyakorolni. A közös jelenetekben azonban számos apró részlet van elrejtve, ezen kívül végig a darab során minden szereplő a színpadon van, így rendkívül szükséges tisztában lenned minden apró mozdulatoddal, hogy hitelesen tudd alakítani a szereped. Tisztában kell lenned minden egyes megnyilvánulásod tartalmával, és én azt vettem észre, hogy több mint egy évre volt ahhoz szükségünk, hogy minden értelmet nyerjen.

Akkor tehát kellett ez a másfél év?

Ahhoz, hogy kellően változatos reakciókészletet alakíthassunk ki, megfelelő feszültséget teremthessünk, illetve, hogy legyen íve a darabnak, ennél kevesebb idő nem lett volna elég.

A darabban egy homoszexuális menedzsert alakítasz. Mi volt a legnehezebben megfogható az általad alakított karakterben?

Miután először olvastam a művet, úgy gondoltam, bárkit szívesen eljátszanék, legkevésbé a menedzser nőt nem. Minden szereplőnek van egy nagyobb monológja, s bár nagyon megtetszett ez a karakter is, és színészi kihívásnak is véltem, az ő monológját nyelvileg nehezebbnek találtam, mivel hiányoztak belőle az élőbeszédre jellemző jegyek, ezért szóban erőtlenebb hatást váltott ki, mint írásban. Bele kellett vinnem a szerepbe egyfajta természetességet, ami kezdetben nem volt egyszerű feladat. A bennem munkálkodó prüdériát is gátló tényezőnek véltem, hiszen az volt a célom, hogy kimondhassam ennek a nőnek az érzéseit a saját szavaival. Ezeket az ellenérzéseimet mind le kellett küzdenem.

Miket emelnél ki ennek a figurának a tulajdonságai közül?

Izgalmasnak tartottam jellemének maszkulin vonásait, többek között azért, mert véleményem szerint sokan hiszik, hogy a meleg nők mindenképpen férfias tulajdonságokkal rendelkeznek. Ezzel nem értek egyet, ugyanakkor a darabban így jelenik meg előttünk a karakter, ezért nekem is olyan szerepet kellett játszanom, aminek sztereotípiája ellen küzdök.

Hogyan próbáltál ráhangolódni a szerepedre?

Rengeteget figyeltem, hogy viselkednek más nők. Ültem például a villamoson és azt néztem, hogyan tartják ülés közben a lábukat. Én általában szorosan, keresztbe tett lábakkal ülök, egy idő után azonban azon kaptam maga, már az egyetemen is szétvetett lábakkal figyelem az előadót. Egyre több ilyesfajta vonást vettem észre magamon, amiket a szerep kedvéért alakítottam ki. Sokat foglalkoztunk többek között a járási stílus tökéletesítésével is. A cél minden esetben az volt, hogy minél hitelesebb legyen az alakításom.

Hol helyeznéd el a menedzsert a szereplők egymás közti viszonyában?

Ha térben kéne ábrázolnom őket, azt mondanám, hogy az általuk alkotott téren belül, de mindenképpen tőlük elszeparáltan lenne. Ez a figura fölöttük áll, ugyanakkor alárendelt is, egy kisfőnök, akire hallgatnak a munkatársai, akit abszolút kompetensnek tartanak az irányításban. Ugyanakkor egy zárkózott emberről van szó, aki el tudja játszani, hogy közülük való, de saját magánéletét el is határolja, problémáit takargatja. A cselekvésekben azonban nem tagadja meg önmagát, nem rejti véka lá, hogy kicsoda, csupán nem mondja ki nyíltan, talán mert még maga sem biztos benne, ki ő valójában.

Külső szemlélőként a monológjaitok tűntek a legnagyobb kihívásnak. A te esetedben is így volt?

Számomra nem a monológ okozta a legnagyobb fejtörést, hanem az utolsó jelenet, amikor az álmainkról beszélünk. Ezt több mint egy év után tudtam megfejteni, sokakkal ellentétben ugyanis biztos voltam benne, hogy ezeknek a látszólag értelmetlen álomleírásoknak van jelentésük. A szövegben szövevényes hálózat fedezhető fel, és erre igyekeztem fényt deríteni.

A mű címe az utolsó jelenetben hangzik el. Mit jelent számodra a tiramisu?

Számomra a tiramisu jelképezi azokat a vágyakat, amik a műben ábrázolt nőtípusok életében kielégítetlenek maradnak.

Nagy hangsúlyt fektettetek a mozgásokra, a tartalom képi megjelenítésére. Mi volt ennek a szerepe?

A monológ alatti mozgásokkal a szürke tömeget akartuk szimbolizálni, ezekben a jelenetekben mindenki elveszti egyéniségét, és gépiesen viselkedik. Az általunk alakított nők ipari robotok, igazi hiénák, akiknek lehet bármilyen problémájuk a magánéletükben, ha munkáról van szó, géppé válnak. A mozgásokat mi találhattuk ki a monológunk általunk vélt legfontosabb mozzanatai alapján, így véleményem szerint nagyon kifejezőek voltak, és érzelmileg fokozni tudták a mondanivalót.

A díszlet és a kelléktár nagyon letisztult volt. Mi a koncepció lényege?

Nagy színészi kihívást jelentett, hogy székeken kívül nem volt más díszlet a színpadon. Ennek a tudatos rendezői döntésnek a hátterében az állt, hogy kiemeljük az előbb említett gépiességet, és hangsúlyt fektessünk a karakterek közti viszonyokra, s a lényegi történésekre. Semmi nem kapott felesleges jelentést. A díszlet látszólagos szegénységének az is lett a következménye, hogy egy éteri, steril légkör uralkodhatott. Megfigyelhető egyfajta íve is a rendből való szétcsúszásnak, melyet a székek pozíciójának változása sugallt.

A próbák során mindig a rendezőket követitek, vagy van lehetőségetek a saját ötleteitek, véleményetek megosztására, érvényre juttatására?

Sokszor eleve volt lehetőségünk közbeszólni, voltak azonban olyan pontok, amikor egyértelműen tudták, hogyan szeretnének valamit megvalósítani. A fiúk felügyelték a kitalálási folyamatot, de nem akartak semmit centiről centire megszabni. Inkább nyújtottak irányvonalat a munka során. Ez nagyon jellemző volt például a ruhák, és kiegészítők kiválasztásánál, amik szintén nagyon fontos elemei a darabnak. Összességében közös alkotási folyamatként emlékszem vissza, határozott rendezői elképzelésekkel természetesen.

Milyenek voltak a visszajelzések? Változtattok valamit negatív kritika esetén?

Egészébe véve szinte csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, egy kivétellel. Ez utóbbi a darabnak olyan pontjára világított rá, mely a rendezőkben is kérdéses volt a megvalósítást illetően. Ez esetben változtattak is az eredeti koncepción. Általában azonban nem vagyunk hívei az azonnali átalakítást minden negatív kritika esetén. Természetesen várunk mindenfajta további visszajelzést, hozzászólást.

Láthatunk még a színpadon e darab keretei között?

Április elejére mindenképpen tervezünk egy előadást, bár még nem tudjuk pontosan hol lépünk majd fel, várunk a pályázatok eredményére. A kábé Csoport facebook oldalán az érdeklődők folyamatosan értesülhetnek a fejleményekről.

Milyen szerepet tulajdonítasz a közönségnek egy ilyen elgondolkodtató darab kapcsán?

Úgy gondolom, nagyon érett közönségünk volt minden előadáson. A nézők meglátták, amire rá akartunk világítani, miszerint a darabban ábrázolt karakterek nem fikción alapulnak. Ilyen nők igenis vannak, közöttünk élnek. Örömmel töltött el, amikor azt láttam, valaki nem mosolyogva tapsol a végén, hanem elgondolkozik, önértékelést végez. Ennek a hetvenöt percnek az volt a célja, hogy eljuttassuk magukhoz az embereket.

(kodbog)

© vilagszam.hu




Galéria:



Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz



A kategória további hírei:


KÖRNYEZETVÉDELEM
Fiatalkori tudatosság a Földünk Világnapján
Rendhagyó szakmai nappal ünnepelt az O.K. Központ
PÉNZTÁRCA
A durvánál is durvább válság jöhet
A Fitch még pesszimistább, mint eddig volt
ÚTIKÖNYVEK HELYETT
Így kell halat cumiztatni
Szopnak a kis édesek (fotó, videó)
RECIKLI
A legenda és a gyermekkorunk
Alpokalji búcsú Niki Laudától

Koronavírus és turizmus

TOP
PIKÁNS

1. Mi van most az Adrián?

Egy magyar recepciós mesél

2. Ezt most inkább hagyja ki!

Életveszélyes a túrázás

3. Emeletes ülések a repülőkön

Ez (is) lehet a jövő

4. Menjen, amíg nem késő

Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el

5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap

Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó

6. Ilyen az amish szex

Két év tombolás után csak a férj

7. Nádas Tamás barátom emlékére

Lezuhant a műrepülő világbajnok

8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat

A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye

9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket

Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat

10. Ilyen az eszkimószex

Szex kölcsönbe

1. Apa lesz Ed Sheeran

Egy időre abba is hagyja most a zenélést

2. Koronaékszer-lakodalomra készülnek Ajakon

Sanyi bácsi túllőtt a célon

3. Ekkora mázlija senkinek sem lehet

Egy nyáron kétszer vált hipergazdaggá

4. Lábát törte Törökországban Katie Price

Egyszerre mindkettőt

5. Kanye West indul az elnökválasztáson

Kim Kardashiannal közösen célozzák meg a Fehér Házat

6. A színész nyakának ugrott az óriáspatkány

Megkergültek a járványban

7. Karanténban a násznép Tolnában

Az anyakönyvvezető sem úszta meg

8. Szülés a villamosmegállóban Budapesten

Rendőrök voltak a bábák

9. Szexbabák a stadion lelátóján

Szabadkozik a koreai klub

10. Kivédeni a koronaválást

Japánban betömték a piaci rést

Műsoraink
2019.09.25. 18:35 Világszám - Inforádió
Koronavírus és turizmus I.
2019.09.26. 10:05 Világszám - Inforádió
Koronavírus és turizmus II.
2019.09.27. 10:35 Világszám - Inforádió
Koronavírus és turizmus I. ism.
Közösség
Nap lánya

Doktor lesz a modell lányból

Szófelhő / Archív
--