Interjú Lakos Boglárkával, a kábé Csoport egyik tagjával
[superadmin] publikálva: 2014-03-08 09:16:00 | Nyomtatás
Előadásról készült képek: Alchem Photography, haj: Illyés Gabi, smink: Rozsnyay Anna
A napokban remek darabot nézhettem meg az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér színpadán a kábé Csoport előadásában. Joanna Owsianko Tiramisu című művét hét fiatal nő játszotta. Egyikükkel, Lakos Boglárkával beszélgettem, őt kérdeztem a darabbal és ezzel a társulattal kapcsolatban.
Hogyan választottátok ezt a darabot?
Mint tudod, a kábé Csoport két rendezőn nyugszik, s egy kimondatlan megállapodás alapján felváltva választanak rendezésre szánt darabokat. Ez alkalommal Kaló Bence egy lengyel kortárs mű mellett döntött, ez a Tiramisu. A Színművészetire való felkészülése során ismerkedett meg ezzel a drámával, és nagy kihívásnak érezték Kovács Kristóffal, mivel eddig még sosem foglalkoztak olyan darabbal, melyben kizárólag nők szerepelnek.
Nehéz volt rátalálni a megfelelő színészekre?
A téma összetettsége, érettsége miatt a szereplőválogatás nem volt egyszerű, végül többszörös tagcsere után alakult ki a végleges színészgárda. A próbákat kezdetben nehezen hoztuk össze, mivel mindannyian teljesen más életet élünk, van például köztünk fodrász és óvónő, valamint leendő színész is.
Mióta próbáltok?
Körülbelül másfél éve kezdtünk el ismerkedni a darabbal, és összességében azt hiszem, a nyár kivételével sosem hagytunk ki egy hónapnál többet próbák nélkül.
Szükség volt ennyi időre a mű értelmezéséhez?
Többen azt vallották, hogy felesleges ennyit gyakorolni. A közös jelenetekben azonban számos apró részlet van elrejtve, ezen kívül végig a darab során minden szereplő a színpadon van, így rendkívül szükséges tisztában lenned minden apró mozdulatoddal, hogy hitelesen tudd alakítani a szereped. Tisztában kell lenned minden egyes megnyilvánulásod tartalmával, és én azt vettem észre, hogy több mint egy évre volt ahhoz szükségünk, hogy minden értelmet nyerjen.
Akkor tehát kellett ez a másfél év?
Ahhoz, hogy kellően változatos reakciókészletet alakíthassunk ki, megfelelő feszültséget teremthessünk, illetve, hogy legyen íve a darabnak, ennél kevesebb idő nem lett volna elég.
A darabban egy homoszexuális menedzsert alakítasz. Mi volt a legnehezebben megfogható az általad alakított karakterben?
Miután először olvastam a művet, úgy gondoltam, bárkit szívesen eljátszanék, legkevésbé a menedzser nőt nem. Minden szereplőnek van egy nagyobb monológja, s bár nagyon megtetszett ez a karakter is, és színészi kihívásnak is véltem, az ő monológját nyelvileg nehezebbnek találtam, mivel hiányoztak belőle az élőbeszédre jellemző jegyek, ezért szóban erőtlenebb hatást váltott ki, mint írásban. Bele kellett vinnem a szerepbe egyfajta természetességet, ami kezdetben nem volt egyszerű feladat. A bennem munkálkodó prüdériát is gátló tényezőnek véltem, hiszen az volt a célom, hogy kimondhassam ennek a nőnek az érzéseit a saját szavaival. Ezeket az ellenérzéseimet mind le kellett küzdenem.
Miket emelnél ki ennek a figurának a tulajdonságai közül?
Izgalmasnak tartottam jellemének maszkulin vonásait, többek között azért, mert véleményem szerint sokan hiszik, hogy a meleg nők mindenképpen férfias tulajdonságokkal rendelkeznek. Ezzel nem értek egyet, ugyanakkor a darabban így jelenik meg előttünk a karakter, ezért nekem is olyan szerepet kellett játszanom, aminek sztereotípiája ellen küzdök.
Hogyan próbáltál ráhangolódni a szerepedre?
Rengeteget figyeltem, hogy viselkednek más nők. Ültem például a villamoson és azt néztem, hogyan tartják ülés közben a lábukat. Én általában szorosan, keresztbe tett lábakkal ülök, egy idő után azonban azon kaptam maga, már az egyetemen is szétvetett lábakkal figyelem az előadót. Egyre több ilyesfajta vonást vettem észre magamon, amiket a szerep kedvéért alakítottam ki. Sokat foglalkoztunk többek között a járási stílus tökéletesítésével is. A cél minden esetben az volt, hogy minél hitelesebb legyen az alakításom.
Hol helyeznéd el a menedzsert a szereplők egymás közti viszonyában?
Ha térben kéne ábrázolnom őket, azt mondanám, hogy az általuk alkotott téren belül, de mindenképpen tőlük elszeparáltan lenne. Ez a figura fölöttük áll, ugyanakkor alárendelt is, egy kisfőnök, akire hallgatnak a munkatársai, akit abszolút kompetensnek tartanak az irányításban. Ugyanakkor egy zárkózott emberről van szó, aki el tudja játszani, hogy közülük való, de saját magánéletét el is határolja, problémáit takargatja. A cselekvésekben azonban nem tagadja meg önmagát, nem rejti véka lá, hogy kicsoda, csupán nem mondja ki nyíltan, talán mert még maga sem biztos benne, ki ő valójában.
Külső szemlélőként a monológjaitok tűntek a legnagyobb kihívásnak. A te esetedben is így volt?
Számomra nem a monológ okozta a legnagyobb fejtörést, hanem az utolsó jelenet, amikor az álmainkról beszélünk. Ezt több mint egy év után tudtam megfejteni, sokakkal ellentétben ugyanis biztos voltam benne, hogy ezeknek a látszólag értelmetlen álomleírásoknak van jelentésük. A szövegben szövevényes hálózat fedezhető fel, és erre igyekeztem fényt deríteni.
A mű címe az utolsó jelenetben hangzik el. Mit jelent számodra a tiramisu?
Számomra a tiramisu jelképezi azokat a vágyakat, amik a műben ábrázolt nőtípusok életében kielégítetlenek maradnak.
Nagy hangsúlyt fektettetek a mozgásokra, a tartalom képi megjelenítésére. Mi volt ennek a szerepe?
A monológ alatti mozgásokkal a szürke tömeget akartuk szimbolizálni, ezekben a jelenetekben mindenki elveszti egyéniségét, és gépiesen viselkedik. Az általunk alakított nők ipari robotok, igazi hiénák, akiknek lehet bármilyen problémájuk a magánéletükben, ha munkáról van szó, géppé válnak. A mozgásokat mi találhattuk ki a monológunk általunk vélt legfontosabb mozzanatai alapján, így véleményem szerint nagyon kifejezőek voltak, és érzelmileg fokozni tudták a mondanivalót.
A díszlet és a kelléktár nagyon letisztult volt. Mi a koncepció lényege?
Nagy színészi kihívást jelentett, hogy székeken kívül nem volt más díszlet a színpadon. Ennek a tudatos rendezői döntésnek a hátterében az állt, hogy kiemeljük az előbb említett gépiességet, és hangsúlyt fektessünk a karakterek közti viszonyokra, s a lényegi történésekre. Semmi nem kapott felesleges jelentést. A díszlet látszólagos szegénységének az is lett a következménye, hogy egy éteri, steril légkör uralkodhatott. Megfigyelhető egyfajta íve is a rendből való szétcsúszásnak, melyet a székek pozíciójának változása sugallt.
A próbák során mindig a rendezőket követitek, vagy van lehetőségetek a saját ötleteitek, véleményetek megosztására, érvényre juttatására?
Sokszor eleve volt lehetőségünk közbeszólni, voltak azonban olyan pontok, amikor egyértelműen tudták, hogyan szeretnének valamit megvalósítani. A fiúk felügyelték a kitalálási folyamatot, de nem akartak semmit centiről centire megszabni. Inkább nyújtottak irányvonalat a munka során. Ez nagyon jellemző volt például a ruhák, és kiegészítők kiválasztásánál, amik szintén nagyon fontos elemei a darabnak. Összességében közös alkotási folyamatként emlékszem vissza, határozott rendezői elképzelésekkel természetesen.
Milyenek voltak a visszajelzések? Változtattok valamit negatív kritika esetén?
Egészébe véve szinte csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, egy kivétellel. Ez utóbbi a darabnak olyan pontjára világított rá, mely a rendezőkben is kérdéses volt a megvalósítást illetően. Ez esetben változtattak is az eredeti koncepción. Általában azonban nem vagyunk hívei az azonnali átalakítást minden negatív kritika esetén. Természetesen várunk mindenfajta további visszajelzést, hozzászólást.
Láthatunk még a színpadon e darab keretei között?
Április elejére mindenképpen tervezünk egy előadást, bár még nem tudjuk pontosan hol lépünk majd fel, várunk a pályázatok eredményére. A kábé Csoport facebook oldalán az érdeklődők folyamatosan értesülhetnek a fejleményekről.
Milyen szerepet tulajdonítasz a közönségnek egy ilyen elgondolkodtató darab kapcsán?
Úgy gondolom, nagyon érett közönségünk volt minden előadáson. A nézők meglátták, amire rá akartunk világítani, miszerint a darabban ábrázolt karakterek nem fikción alapulnak. Ilyen nők igenis vannak, közöttünk élnek. Örömmel töltött el, amikor azt láttam, valaki nem mosolyogva tapsol a végén, hanem elgondolkozik, önértékelést végez. Ennek a hetvenöt percnek az volt a célja, hogy eljuttassuk magukhoz az embereket.
(kodbog)
Galéria:
A kategória további hírei:
Egy magyar recepciós mesél
Életveszélyes a túrázás
3. Emeletes ülések a repülőkön
Ez (is) lehet a jövő
Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el
5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap
Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó
Két év tombolás után csak a férj
7. Nádas Tamás barátom emlékére
Lezuhant a műrepülő világbajnok
8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat
A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye
9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket
Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat
Szex kölcsönbe
1. Ezek voltak a legnagyobb szerelmek 2023-ban
Sztárjainkat is utolérte a szerelem
2. Tönkretette Marilyn Monroe ruháját Kardashian
Hiányzó gyémántok
3. A lelked mélyére ás le ez a személyiségteszt
Készen állsz?
4. 5 tuti tipp a boldogabb élethez
Így szabadulhatsz meg a negatív érzelmektől
5. Ez a legizgalmasabb csillagjegy
Elmondjuk, miért!
6. Ez a 3 csillagjegy őrjítően érzéki és szexi
Köztük vagy?
7. Jolie keményen megvádolta Pittet
„Történt családon belüli erőszak…”
8. Tovább dagad a Nagy Feró botrány!
Majka kiborult: Miért kell ilyen álszent sz.rnak lenni?
9. Nagy titokban házasodott össze a sztárpár
Nem akárhol buktak le
10. Öngyilkossággal kokettált az álomesküvő után
A királyi családban sem fenékig tejfel az élet
Szépség és kitartás