Egyre több pénzt költhetünk utazásra

Valós élményekkel csábíthatjuk a térségbe a turistákat

[V.J.] publikálva: 2017-09-28 09:31:00 | Nyomtatásprint

hírkép

A digitalizáció, a biztonság és az utazásra fordítható pénz növekedése egyre markánsabban határozza meg a mai turizmus képét – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója a FrissMédia oldalán.

h i r d e t é s ^



- Új irányok a turizmusfejlesztésben címmel tartott előadást Kisvárdán, de Seszták Miklós fejlesztési miniszter is kiemelte, hogy a kormány teljesen másként kezdett el gondolkozni a turizmusfejlesztés terén. Mit jelent ez, mik az új irányok?


- Az új irányokat a külső és belső körülmények együttese nagyban meghatározza. A gazdasági válság évekkel ezelőtt véget ért, mind Nyugat-Európában, mind az Egyesült Államokban, mind a világ keleti felén újra van az emberek jelentős részének megtakarítása, elköltendő pénze. Egyértelműen látszik, hogy mi, magyarok is több forrással rendelkezünk már, mint néhány évvel ezelőtt. Vagyis van külföldön és belföldön is fizetőképes kereslet a turisztikai költésekre. 2010-hez képest ma már kétszer annyi ember tervez valamilyen utazást Magyarországon. Ez az egyik legjelentősebb változás. A másik pedig az, hogy az internet, a digitalizáció a turizmusba is elért, és alapjaiban változtatta meg a szektor lehetőségeit. Vannak országok, mint Németország vagy az Egyesült Államok, ahol a foglalások 70-80%- a online módon történik. Ki gondolta volna azt tíz évvel ezelőtt, hogy egyesek sok pénzt fognak azért fizetni, hogy lakásban lakhassanak szálloda helyett, ki gondolta volna azt, hogy az emberek nem fognak törődni azzal, hogy milyen légitársasággal jönnek, hiszen a legfontosabb, hogy olcsón el tudjanak jönni? Megváltozott a világ. Azt gondoljuk sok szempontból, hogy nem mindig ismertük el ennek jelentőségét. Ha tíz évvel ezelőtt egy német turistának adott esetben nem a legfrissebb húsból készült pörköltet szolgáltuk fel, maximum annyi történt, hogy a családja és ő morcosan távozott. De most ezt a rossz élményt kirakják az internetre, és pillanatokon belül híre megy, ami az adott szolgáltatónak , a legrosszabb reklám. Ugyanilyen módon lesznek népszerűek is egyes helyek, hiszen akkor, ha valaki jó szolgáltatást nyújt, ezrekhez, tízezrekhez juthat el. Vannak programok, amelyek hatása gyorsan megjelenik a turizmusban. Világosan látszik például a FINA vizes VB például a budapesti szálláshelyek árnövekedésében éppúgy, mint a közösségi médiában tapasztalt visszajelzésekből, hiszen ma már pontosan tudható, hogy hány darab hashtag, hány poszt született Budapestről, vagy hányan lájkolták azt az ikonikus képet, amikor az Országház előtt az óriástoronyugró éppen a medencébe ugrik. A harmadik igencsak fontos változás, aminek a vizsgálata egyébként mindig is ott volt már korábban is az utazási döntések meghozatalakor, az pedig a biztonság felértékelődése. Sok, korábban népszerű világvárosból maradoznak el a turisták egy-egy terrortámadás miatt. Ma Magyarország biztonságos ország, ami elég világosan látszik az országba érkező turisták számának dinamikus növekedéséből. E szempontok összessége az, amelyek hatást gyakorolnak a turizmusra és ezekre figyelemmel kell alakítanunk a szektor hosszú távú stratégiáját is.

 

- Miként alakulnak a turisztikai számaink az utóbbi időben?


- 2010 óta folyamatosan növekszik mind a belföldi, mind a külföldi turisták száma. Nagyon jó az arány is, a turisták fele belföldi, fele külföldi. Összehasonlításképpen Németországban 80 %-ban belföldi turisták vannak, a romániai adatok is hasonlóak. Nálunk egészséges egyensúly van. A belföldi turizmus évek óta szinte kétszámjegyű növekedést mutat, vagyis látszik az, hogy mi, magyarok egyre nyitottabbak vagyunk arra, hogy Magyarországon belül utazzunk. Nyáron egy ehhez kapcsolódó kampányt indítottunk, amelynek legfontosabb célja az volt, hogy azokat is itthoni utazásra csábítsuk, akik egyébként nyitottak lennének belföldi utakra, csak nincsen ötletük vagy információjuk arról, hová érdemes ellátogatni, milyen addig számára rejtett kincset érdemes felfedezni. Kimutatható, mérhető látogatószám-növekedést tudott ez a kampány előidézni például a Balaton melletti Gömb-kilátó esetében, de a Google keresések oldaláról is látható, hogy például a Balaton-felvidéki Hegyestűre indított Google-keresések száma megháromszorozódott a kampány hatására.

 

- Mennyire változtak az igények, mennyire mennek egyre jobb szállodákba az emberek, illetve mi a helyzet a falusi turizmussal?


- Nagyon megváltoztunk. Arra törekszünk valamennyien, hogy a legrövidebb időn belül, a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, a lehető legtöbb élményt gyűjtsük. Felgyorsult a világ, a turizmusnak is fel kell gyorsulnia ilyen szempontból, el kell fogadni, hogy a turista igénye az, hogy minél több attrakciót tudjon megnézni egy napon belül, ezért nem maradnak ott, csak fél órát, egy órát, aztán mennek tovább. Másrészről van egy érdekes tendencia a világban, ami előbb-utóbb mindenhol fogja éreztetni a hatását. Egyre inkább szeretünk autentikusan élni. Szeretünk úgy elmenni egy városba, egy faluba, hogy úgy éljünk ott, mint a helyiek. Ez nagyon nagy divat lett. Budapesten a vendégéjszakák 25%-át lakásokban töltik a turisták. Nagyon nagy szám, kettőmillió vendégéjszaka van ilyen szálláshelyeken, mert főleg a fiatalok nem akarnak szállodákba menni, hanem lakásban időznek inkább, helyi boltban szeretnének vásárolni és így tovább. Azt gondolom, komoly lehetőség előtt áll ilyen szempontból a falusi szálláshelyek egésze, hiszen egyre nagyobb divattá fog válni, hogy úgy éljek, mint a helyi, amikor turista vagyok, akkor is. Ráadásul az új generáció tagjai inkább élni, menni, élményt szerezni akarnak, nem pedig saját kocsit vagy saját lakást. A világban egyre inkább az a látható tendencia, hogy jelentős számú, fizetőképesnek nevezhető turista jön akár Magyarországra is, olyanok, akik új kihívásra vágynak, szeretnek elmenni az erdőbe, tüzet rakni, mindenképpen meg akarják kóstolni Marika néni sajtját.

 

- Ez érdekes lehet főleg annak fényében, hogy a kormány kiemelt turisztikai fejlesztési térségnek tekinti a Tokaj, Felső-Tisza és Nyírség régiót. Ez mit jelent egyébként a gyakorlatban?


- Néhány évvel ezelőtt kezdődött el az előkészítő munka, és az Országgyűlés tavaly fogadta el a turizmusfejlesztési törvényt. Ez egy fontos dolgot mondott ki: a korábbi, termékalapú megközelítés helyett térségi alapra helyezte a fejlesztést. E törvény szerint nem az a lényeg, hogy az összes gyógyhelyen történjen egyszerre fejlesztés, hanem hogy bizonyos térségeken belül törekedjünk arra, hogy minden, ami turizmus, szálláshely, vendéglátás, infrastruktúra, kulturális program, attrakciók, gyógyhelyek, sport, egyszerre fejlődjön. A desztináció, a térség nem új keletű kifejezés. A lényeg az, hogy ha egy térségbe érkezik a turista, akkor a térség élményígéretét vásárolja meg. Az élményígéretet könnyű eladni, ezért a kérdés inkább az, hogy a turisztikai térség szolgáltatói megvalósítják-e azt, amit ígérnek a turistáknak a marketingjükkel. Turisták ezrei, tízezrei fognak érkezni ebbe a térségbe is, akik megítélik majd, mit és hogyan kapnak a pénzükért. Fontos lenne ezért azt elérni, hogy a turisztikai szolgáltatók fogjanak végre össze és a rövidtávú szempontokon túl lássák meg a hosszú távú, térségi érdeket. Ha a szomszéd szolgáltató árai alá ígérek, becsukom az ajtaját, lefestem a kiírásait, sehová sem jutok hosszú távon. Sokkal inkább előremutató az, ha arra törekszek, hogy a turista mindent megismerjen a térségben. Ebédeljen ma nálad, ebédeljen holnap nálam, ebédeljen egyszer magyarosat, holnap meg olaszosat. Nem kéne minden étteremnek 500 tételből álló menüsort tartania. Nem lehet elhinni, hogy minden fogást tökéletességgel készít el valaki. Azt gondolom, hogy a szálláshelyeknek szállásszolgáltatást kellene elsősorban magas színvonalon nyújtaniuk, az éttermeknek pedig ebédet kellene adniuk. Abban bízom, hogy ebben a térségben a szolgáltatók, az önkormányzatok, a fenntartók, a szállásadók, a vendéglátósok, a közlekedési társaságok megértik azt, hogy ez a megváltozott turisztikai keretrendszer egyszerre ró rájuk óriási felelősséget, és nyit meg előttünk óriási lehetőségeket is. Nagy előrelépés lenne, ha mindenki megértené: ha egy térségbe érkeznek a turisták, élményígérettel teli, akkor gyakorlatilag rotációs rendszerben meg tudjuk nekik mutatni az összes lehetőséget. Arra persze vigyázni kell, hogy mindig maradjon 2-3 lehetőség, amiért érdemes lesz visszajönni.

 

© vilagszam.hu




Galéria:



Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz



A kategória további hírei:


KÖRNYEZETVÉDELEM
Veszélyben Amerika egyik legvédettebb folyója
140 éves bányászati törvény a gond
PÉNZTÁRCA
Gyerekjáték a bankolás
Szabad bejárás Közép-Európa legmodernebb OTP-fiókjába
ÚTIKÖNYVEK HELYETT
RECIKLI
Elektromos járgánnyal a halottak között
A horvátok kímélik a környezetet a legszebb temetőjükben

Itt jártunk: Amszterdam

TOP
PIKÁNS

1. Menjen, amíg nem késő

Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el

2. Rendőrök a budapesti robbanás áldozatai

Megváltozik a főváros közlekedése a lezárások miatt

3. Weisz Fanni gyönyörű volt Áder János oldalán

Az államfő beszédét jeltolmácsolásban is láthatták

4. Már tudni, kié a Dunában talált 130 ezer euró

A bécsi rendőrség szerint nem történt bűncselekmény

5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap

Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó

6. Ilyen az amish szex

Két év tombolás után csak a férj

7. Nádas Tamás barátom emlékére

Lezuhant a műrepülő világbajnok

8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat

A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye

9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket

Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat

10. Ilyen az eszkimószex

Szex kölcsönbe

1. Steiner Kristóf érdekeset mondott a Pride-ról

Budapestre jön az Izraelben élő újságíró

2. Nem is voltam Trump szeretője

Ezt állítja a volt francia elnök felesége

3. Végre bocsánatot kért exétől Brad Pitt

Ezúttal Jennifer Aniston volt soron

4. Ilyen, amikor a nők üldözik a férfiakat

Szerepcserés videón mutatják meg

5. Szexszünet munkaidőben

Mindenki jól jár

6. Szexleckék panda maciknak

Videó is készült róla

7. Méhekkel elégítette ki magát Kleopátra

A rovarok adták a rezgést az ókori vibrátorban

8. Aki lefeküdt a brit miniszterelnök fiával

Churchillt is megkívánta az amerikai szépség

9. Kiforgatja vagyonából volt férjét a modell

Kevés neki évi 370 ezer font

10. Most nem lennénk Brad Pitt helyében

Angelina Jolie beadta a válópert

Műsoraink
2017.10.20. 18:35 Világszám - Inforádió
Albánia 1.
2017.10.21. 10:05 Világszám - Inforádió
Albánia 2.
2017.10.22. 10:35 Világszám - Inforádió
Albánia 1. ism.
Közösség
Nap lánya

Háború és Béke

Szófelhő / Archív
--