Kompjárat Dunaremete és Bős között

Közelebb került a Szigetköz a Csallóközhöz

[j.protic] publikálva: 2013-07-27 11:19:00 | Nyomtatásprint

hírkép

MTI Fotó: Krizsán Csaba

Többszöri halasztás után végre felavatták a Dunaremetét a szlovákiai Bőssel összekötő, 3,2 millió euróból kialakított hajójáratot; ez az egyetlen állandó, autók szállítására is alkalmas kompösszeköttetés a folyó szlovákiai határszakaszán. A pénteki ünnepélyes átadás után szombattól már a nagyközönség is használhatja az új dunai járatot.


A 24 méter hosszú és 6,8 méter széles járművet Balatonfüreden tervezték és Baján építették meg. A fedélzeten a hajóvezetőn és a gépkezelő matrózon kívül még egy matróz szolgál majd az elkövetkező egy évben - tudta meg a kisalföld.hu.

A vízi jármű egyszerre hat személyautót tud majd szállítani. A járműre 100 személy, vagy 6 autó mellett fele ekkora létszám fér fel. Természetesen kerékpárokat is szállít majda komp. A dunaremetei hajóállomáson vadonatúj épületet is emeltek az utazóközönség számára, ami növeli a komfortot.

A kompberuházás határon átnyúló EU-s projektként készült el. A kiadások 85 százalékát az EU állta. A beruházási összeget fele-fele arányban használta fel a magyar és a szlovák fél. A komp hivatalos átadási ceremóniája egyidőben zajlott Dunaremetén és Bősön.

Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára beszédében azt hangsúlyozta, hogy ez az átkelő az első megvalósult eleme annak a szándéknak, amelyet nemrég rögzített a két ország miniszterelnöke, amikor megállapodtak, hogy az évtized végére megduplázzák a két állam közötti határátkelési pontok számát. Az államtitkár kiemelte: a közel 700 kilométeres magyar-szlováknál rövidebb német-francia határon 4, míg itt átlagosan 25 kilométerenként van átkelő, ami nem csupán a kapcsolattartást nehezíti, de óriási versenyhátrányt is jelent, hiszen természetes piacokat vág ketté. Mint emlékeztetett rá, a magyar-szlovák határ két oldalán 15-15 kilométeres sávban mintegy 2,2 millió ember él.

Szijjártó a továbbiakban felidézte, hogy a két miniszterelnök abban állapodott meg, idén előkészítik újabb 46 átkelő kialakítását, valamint 14 meglévő felújítását, akadálymentesítését, a második ütemben pedig 25 olyan pontot választanak ki, ahol 2020-ig kiépülhet a kapcsolat.

Tóth József Péter, a projekt vezető partnerségét ellátó Lipót polgármestere az MTI érdeklődésére elmondta: a tervek szerint naponta kétszer - egyszer délelőtt és egyszer kora este fordul Dunaremete és Bős között a komp. Dunaremetétől Bősig 30, vissza, folyásiránnyal szemben 50 percig tart az út. A magyarországi településen délelőtt felszentelték a kompot és a kikötő épületét, majd Dunaremete és Lipót képviselő-testülete hivatalos fogadáson vett részt Bősön.

Fenes Iván, Bős (Gabčíkovo) polgármestere a TASR hírügynökségnek kifejtette: megteremtődött az előfeltétele a dunai gátrendszer mellett húzódó kerékpárút folytatásának. A Bős melletti kikötőnek saját emésztőgödre, kútja, közvilágítása, parkolóhelye van, és kiépítettek hozzá egy 500 méter hosszú bekötőutat is.

"A komp összeköti a Csallóközt a Szigetközzel. A turisták nem csak Bős és Dunaremete községek között közlekedhetnek majd, hanem ellátogathatnak a közeli Lipót fürdőbe is – magyarázta Bősön Tóth Péter, Lipót polgármestere a szlovák hírügynökségnek. Hozzáfűzte: ha ezentúl egy bősi lakos a magyarországi Lipót fürdőjébe akar ellátogatni, akkor a komp segítségével 50 kilométerrel megrövidíti az útját. Tibor Mikuš, Nagyszombat (Trnava) megye elnöke is úgy véli, hogy az új járat felélénkíti a határtérségben élők együttműködést. A kompjárat javíthat a határ menti régió, főként a kisvállalkozók gazdasági helyzetén – állítja a megyefőnök. A komp naponta négyszer fog közlekedni, előnye, hogy nagyon alacsony vízállás mellett is üzemeltethető.

 

© vilagszam.hu




Galéria:



Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz



A kategória további hírei:


KÖRNYEZETVÉDELEM
Vége a veszélynek Csernobilban
Egyelőre legalábbis
PÉNZTÁRCA
Zuhanást áraz be az ingatlanpiac
Egyszerre igényesebb és olcsóbb
ÚTIKÖNYVEK HELYETT
Repüljön Budapestről Zárába!
Új járat az Adriára
RECIKLI
Őskori közösségi háló
Már 300 ezer éve is megvolt

Itt jártunk: Svájc

TOP
PIKÁNS

1. Mi van most az Adrián?

Egy magyar recepciós mesél

2. Ezt most inkább hagyja ki!

Életveszélyes a túrázás

3. Emeletes ülések a repülőkön

Ez (is) lehet a jövő

4. Menjen, amíg nem késő

Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el

5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap

Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó

6. Ilyen az amish szex

Két év tombolás után csak a férj

7. Nádas Tamás barátom emlékére

Lezuhant a műrepülő világbajnok

8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat

A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye

9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket

Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat

10. Ilyen az eszkimószex

Szex kölcsönbe

1. Ezek voltak a legnagyobb szerelmek 2023-ban

Sztárjainkat is utolérte a szerelem

2. Tönkretette Marilyn Monroe ruháját Kardashian

Hiányzó gyémántok

3. A lelked mélyére ás le ez a személyiségteszt

Készen állsz?

4. 5 tuti tipp a boldogabb élethez

Így szabadulhatsz meg a negatív érzelmektől

5. Ez a legizgalmasabb csillagjegy

Elmondjuk, miért!

6. Ez a 3 csillagjegy őrjítően érzéki és szexi

Köztük vagy?

7. Jolie keményen megvádolta Pittet

„Történt családon belüli erőszak…”

8. Tovább dagad a Nagy Feró botrány!

Majka kiborult: Miért kell ilyen álszent sz.rnak lenni?

9. Nagy titokban házasodott össze a sztárpár

Nem akárhol buktak le

10. Öngyilkossággal kokettált az álomesküvő után

A királyi családban sem fenékig tejfel az élet

Műsoraink
2025.10.10. 18:35 Világszám - Inforádió
Orosz éjszakai élet I.
2025.10.11. 10:05 Világszám - Inforádió
Orosz éjszakai élet II.
2025.10.12. 10:35 Világszám - Inforádió
Orosz éjszakai élet I. ism.
Közösség
Nap lánya

Szépség és kitartás

Szófelhő / Archív
--