A Vasa legendája

A svéd király, aki elsüllyesztette a legszebb hajóját

[Farmosi Nóra] publikálva: 2024-12-27 00:00:00 | Nyomtatásprint

hírkép

A korszak Titanicja 1628-as első útján, 1300 méter megtétele után süllyedt el. Gyászos történetének az első számú felelőse II. Gusztáv Adolf svéd király volt. Az akkori egyik legjobb európai hadvezér hajóépítőnek pancsernek mutatkozott, lehetetlen és műszakilag kivitelezhetetlen kérései voltak, a mérnökei pedig nem mertek ellentmondani neki. Dr. Drávucz Péter beszámolóját olvashatják.


A Balti-tenger különlegesnek számító vizének köszönhetően, az 1961-ben kiemelt hajón lényegében minden eredeti, ezekben a vizekben ugyanis nem él meg az a hajóféreg, amely például a trópusokon pár évtized alatt végez az elsüllyedt roncsokkal.

A Vasa Múzeum a Djurgarden-szigeten található (szigetből, öbölből azért elég sok van Stockholmban), és ezen kívül itt van a Skanzen, az Abba Múzeum, szóval jó kis egész napos program, a helyi éttermek is kitűnőek. A Vasa hajó 1990-ben került a jelenlegi múzeum épületébe, eddig közel negyvenmillió látogatót fogadtak. A hajó megépítésének hátterében a régió két, 17. századi középhatalmának, Lengyelországnak és Svédországnak a rivalizálása állt. Nem csupán a csatatereken, hanem a tengereken is felül akarták múlni egymást. Ezért igyekeztek erősebb, gyorsabb, nagyobb tűzerejű hajókat építeni a másiknál, és ha a kémek értesültek a másik tevékenységének fázisairól, akkor arra megszületett a reakció. Ennek praktikusan olyan következményei lettek, hogy II. Gusztáv Adolf második ágyú- fedélzetet, valamint egyéb dolgokat is építtetett a Vasa hajóra, és miként fentebb szó volt róla, ki is mert volna ellentmondani a királynak. Holott a hajó már készen volt, ám ezek a változtatások csak megroppantották a stabilitását, az egyensúlyát.

 

Pedig voltak árulkodó jelek, amikor elvégezték a hajó tesztelését, olyan jó 17. századi módra. Ez jelesül abban állt, hogy harminc matróz rohangált egyszerre oda-vissza a hajó felső fedélzetén. Így próbálták kideríteni a súlyelosztás kérdését, egészen pontosan a hajó viselkedését ilyen hirtelen előállt, megváltozott helyzetben. A harminc matróz csak párszor száguldott oda-vissza, mert a főnökök rájöttek, instabil a hajó. Ám még ekkor sem mertek szólni a királynak.

Így érkezett el 1628. augusztus 10-e, a diadalmas első út, amikor a hajót vízre bocsátották. A fedélzeten ott voltak a meghívott vendégek, díszsortüzek, örömujjongás töltötte meg a hajót.

 

A sors fintora, hogy II. Gusztáv Adolf nem tudott részt venni az avatáson, mert éppen gőzerővel Lengyelországban hadakozott. Ugye, a harmincéves háborúról beszélünk, amely az egyik leghosszabb és legpusztítóbb háborúk sorozata volt az európai történelemben, és 1618-1648 között zajlott. Nevezik vallásháborúnak is, amely a 16. században indult reformáció következtében alakult ki a protestánsok és a katolikusok között.) Így a csatatér hőse nem láthatta, amint a Vasa hajó vízfelszín feletti része túl nehéznek bizonyult, az erős szél oldalra döntötte, a vitorlák a vízbe csapódtak, az ágyúk lőréseinél elkezdett befolyni a víz. Percek alatt mindennek vége volt, emberek tucatjai vesztették életüket.

A 64 ágyú, amelyek tűzereje az egész lengyel flotta tűzerejével vetekedett, a hajótesttel együtt szépen lesüllyedt a tengerfenékre, mintegy 30-40 méternyire. A bronzágyúkat még abban a században búvárharanggal felszínre hozták, ám a hajótest túl nagy falat volt a 16. századi technikának, így szépen megpihent a tengerfenéken több száz évre, mint a Gyűrűk Urában a hatalom gyűrűje.

Majd jött a 20. század. Megérdemlik a megtalálók, hogy megemlítsük a nevüket, hiszen éveken keresztül kutatták a hajót: Anders Franzén és Per Edvin Fälting urakról van szó. 1956-ban a kereső horgony megakadt egy hatalmas, tölgyfából készült tárgyban. A hajót hatalmas kábelekkel és acélsodronyokkal lehetett felszínre hozni, ehhez fúrni kellett és még egyéb munkálatokat előkészíteni.

 

A munka olyan rettenetesen nehéz volt, mint amikor a magyar búvároknak a Dunán 2019-ben szerencsétlenül járt, a dél-koreai turistákkal elsüllyedt Hableány hajó roncsainál kellett dolgozniuk. Vaksötétség, jéghideg víz. Ráadásul a több mint háromszáz év alatt a hajótest megtelt iszappal, így bármi megtörténhetett volna, akár meg is billenhetett, agyonnyomva az alatta dolgozó búvárokat.

 

1961-ben – vagyis ötéves munkáról beszélünk - lehetett végre-valahára kiemelni a hajótestet. Egész Svédország a televízió és a rádió előtt ült, többen, mint az 1958-as Brazília-Svédország labdarúgó világbajnoki döntő során. A hajót konzerválni, tartósítani kellett, minden egyes részét külön-külön. A munka volumenére jellemző, hogy közel húsz évig tartott. Itt ugyanis volt egy ellentmondás: a hajótestet szárítani kell, ám közben folyamatosan bizonyos mértékig nedvesen is tartani, nehogy darabokra törjön. A svéd szakemberek elsőszámú célja az volt, hogy mindent próbáljanak az eredeti formában, az eredeti módon megőrizni. A képek láttán kijelenthető, törekvéseik pompásan sikerültek.

 

A hajóféreg a Karib-tengeren már rég tette volna a dolgát, szétroncsolta volna a hajótestet, a Balti-tengerben viszont nem él meg. Egyébként ez nem is féreg, hanem kagyló, nem tudom, ehető-e. Ennek a katasztrófának sohasem lett felelőse. A hajót Henrik Hybertsson mérnök tervezte, ám ő 1627-ben meghalt. A szomorú igazság, hogy mindent rákentek, hiszen mit is tudtak volna ártani már egy halottnak.

 

Abban a korban szobrokat tettek a hajókra, ezzel is növelve a pompát: nagyrészt sellőket, óriásceteket, tengeri szörnyeket, bibliai alakokat, ókori ősöket, mondák, legendák szereplőit ábrázoltak.

 

A Vasa esetében kétszeresen is igaz volt a pompa, megmutatkozott ez a díszítésben, a cirádákban, a belső festések élénk színeiben. És volt még egy nagyon fontos dolog: a 17. század legjobb állapotban fennmaradt hajóján több ezer használati tárgyat is találtak az árbocokon, vitorlákon, hordókon, szobrokon túl. Ezek sok mindent elárultak az akkori kor életviteléről.

 

© vilagszam.hu




Galéria:



Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz



A kategória további hírei:


KÖRNYEZETVÉDELEM
Felhőszakadás Budapesten
Újpesten már már tragikus helyzet
PÉNZTÁRCA
Az Uber után itt a taxisok újabb réme
A golfitaxi rövidíti tovább a taxisok pénztárcáját
ÚTIKÖNYVEK HELYETT
Van, ahol már tilos a Google Maps
Túl sok embert vitt rossz útra
RECIKLI
Energiahatékony otthont akar? Az OTP lépett
Már igényelhető a zöld hitel

Itt jártunk: Hongkong

TOP
PIKÁNS

1. Mi van most az Adrián?

Egy magyar recepciós mesél

2. Ezt most inkább hagyja ki!

Életveszélyes a túrázás

3. Emeletes ülések a repülőkön

Ez (is) lehet a jövő

4. Menjen, amíg nem késő

Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el

5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap

Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó

6. Ilyen az amish szex

Két év tombolás után csak a férj

7. Nádas Tamás barátom emlékére

Lezuhant a műrepülő világbajnok

8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat

A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye

9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket

Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat

10. Ilyen az eszkimószex

Szex kölcsönbe

1. Ezek voltak a legnagyobb szerelmek 2023-ban

Sztárjainkat is utolérte a szerelem

2. Tönkretette Marilyn Monroe ruháját Kardashian

Hiányzó gyémántok

3. A lelked mélyére ás le ez a személyiségteszt

Készen állsz?

4. 5 tuti tipp a boldogabb élethez

Így szabadulhatsz meg a negatív érzelmektől

5. Ez a legizgalmasabb csillagjegy

Elmondjuk, miért!

6. Ez a 3 csillagjegy őrjítően érzéki és szexi

Köztük vagy?

7. Jolie keményen megvádolta Pittet

„Történt családon belüli erőszak…”

8. Tovább dagad a Nagy Feró botrány!

Majka kiborult: Miért kell ilyen álszent sz.rnak lenni?

9. Nagy titokban házasodott össze a sztárpár

Nem akárhol buktak le

10. Öngyilkossággal kokettált az álomesküvő után

A királyi családban sem fenékig tejfel az élet

Műsoraink
2025.01.17. 18:35 Világszám - Inforádió
Los Angeles I.
2025.01.18. 10:05 Világszám - Inforádió
Los Angeles II.
2025.01.19. 10:35 Világszám - Inforádió
Los Angeles I. ism.
Közösség
Nap lánya

Szépség és kitartás

Szófelhő / Archív
--