75 éves a Golden Gate híd

2012-05-28 13:32:00 j.protic

hírkép

75 éve, 1937. május 27-én adták át a forgalomnak nem csupán San Francisco, de az egész amerikai nyugati partvidék talán legismertebb, legszebb szimbólumát, a Golden Gate hidat.



A maga korában építészeti csodának, a világ leghosszabb függőhídjának számító építmény nem csak szépségével, hanem szokatlan - nemzetközi narancs elnevezésű - színével is szimbólummá vált.

Talán feltucatszor jártam a hídon, de mindig volt mivel meglepnie. Elsősorban méreteivel, de egyben kecsességével is. De azzal is, hogy mindig más színben láttam, napsütésben messziről ragyog, a gyakori ködben viszont itt-ott sejtelmesen előbukkan, egyszóval pazar látvány. Nem véletlenül az USA egyik leggyakrabban fényképezett nevezettesége.

A híd építése több mint 4 évig tartott, a maga korában műszaki csodának számított.. Tekintettel a könyörtelen környezeti hatásokra - állandó erózió, pusztító hurrikánok, erős víz alatti áramlatok és földrengések - a Golden Gate –híd megépítését számos szakember sokáig lehetetlennek gondolta. A mérnökök és kivitelezők azonban alaposan rácáfoltak a kétkedőkre, és egy olyan hidat emeltek, amely számára még a 160 kilométer per órás szélrohamok se jelentenek veszélyt, és itt a kilenc méteres kilengés is még "normálisnak" számít. Ezt a kilengést mindenki érzheti, aki veszi a bátorságot és gyalogszerrel átkel rajta. Végigsétálni a Golden Gate-en izgalmas kaland. A séta valóban élmény, hisz a hídról nyílik a legpazarabb kilátás a városra.

A Golden Gate híd sokáig csodaszámba ment méreteivel, merész műszaki kivitelezésével. A - majdnem 70 méterrel - a víz felett húzódó építmény pillérei további 150 méter magasra emelkednek. A két pillér közötti távolság 1,2 km hosszú. Az egész építmény 1,6 km-nyi távolságot köt össze, fesztávolsága 1280 méter. A két óriási torony közt feszülő híd két fő kábele egyenként 11 000 tonnát nyom, és 25 572 önálló huzalból áll. A feszítő kábelek átlagosan 90 cm átmérőjűek. Amellett, hogy megtartják a hídpályát, a nyomást és a feszítőerőt a tornyokon át a híd két végén lévő horgonyokhoz továbbítják.

A híd szülőatyjaként nyilvántartott Joseph Strauss hídépítő mérnök függőhíd építésére vonatkozó javaslatát az amerikai hadügyminisztérium már 1924-ben elfogadta, az építési munkálatok azonban csak kilenc évvel később, 1933-ban kezdődhettek meg. Az, hogy az épülő híd függőhíd lesz, azt a szoros erős tengeráramlása, és a már akkor nagyon sűrű hajóforgalom egyértelművé tette. Maga a híd több mint 35 millió dollárba került, a munkálatok során 11 munkás vesztette életét.1964-ig, a New York-i Verrazano-Narrows híd elkészültéig, a világ leghosszabb függőhídja volt.

Az elmúlt hét évtizedben számtalan földrengést is kiállt, köztük az 1989-es, megsemmisítő erejű, 7,1-es fokozatú rengést.is. Naponta átlag 120 ezer motoros használja, fizetni csak a déli irányban kell...

A Golden Gate - híd építésének igaz történetéről 2004-ben Ben Loeterman egy dokumentumfilmet készített. Rengeteg archív felvétellel kelti életre a híd építésének embert próbáló körülményeit, nemcsak az építkezés viszontagságait, hanem a tervező, Strauss sikerért folytatott szenvedélyes, olykor kíméletlen harcát is, melynek később ő maga is áldozatul esett.

Protics János