Eltűnt az utasok 13 százaléka

2012-04-29 07:41:00 szorenyi.p

hírkép

25 százalékkal kevesebb repülőgép közlekedik február óta Ferihegyen. A Malév-csődje után ennyivel csökkent a járatszám a magyar légikikötőben. Az utasoknak azonban csak 13 százalékát vesztették el. A forgalom Bécsbe terelődött át.



A két hagyományosan legnagyobb, németországi és egyesült királyságbeli forgalom a Malév kiesése ellenére lényegében stagnált. Jelentősen esett vissza az olaszországi (24 százalék) és svédországi forgalom (20 százalék), Hollandiába azonban 8 százalékkal többen utaztak.

Jelentősen, több mint duplájára nőtt a bécsi repülőtérre utazók száma, ami arra utal, hogy a jó átszállási lehetőségekkel rendelkező Bécs veszi, vagy veheti át Budapestnek a balkáni utasokat összegyűjtő szerepét, illetve a kieső járatokat a legkönnyebben és leggyorsabban Bécsen keresztül tudták pótolni az utazók.

A rendelkezésre álló férőhelyek száma mintegy ötödével csökkent; ezen belül a diszkont légitársaságoké 31 százalékkal nőtt, a hagyományosoknál 35 százalékkal szűkült a kapacitás a Malév kiesése miatt.

A diszkont légitársaságok szinte azonnal új járatokat indítottak az üzleti szempontból jelentősnek számító úti célok felé. A hagyományos nagy, illetve kisebb nemzeti légitársaságok ugyanakkor bővítették rendelkezésre álló ülőhelyeik számát, és nagyrészt átvették a Malév szerepét, de csak azokba az országokba, ahol nemzeti légitársaságnak számítanak.

A kevésbé jövedelmező útvonalak, jellemzően a délkelet-európai országok (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Ciprus, Görögország, Horvátország, Macedónia, Románia, Szerbia) és a közel-keleti országok (Jordánia, Libanon, Szíria) repülőtereivel a Malév kiesése után februárban megszűnt a közvetlen kapcsolat Budapest felől. Ezek közül néhány ? Athén, Larnaca, Szófia ? időközben ismét elérhetővé vált, vagy egy helyi nemzeti, vagy egy fapados légitársaság járataival.

A kevésbé kihasznált járatok kiesése és a többi kapacitás szűkülése miatt a klasszikus légitársaságok jobban meg tudták tölteni járataikat. Kapacitáskihasználtságuk 60 százalékról 66 százalékra nőtt, miközben az új járatok beindítása miatt a diszkont társaságok kihasználtsága 77 százalékról 72 százalékra esett vissza.

A Malév csődjének kellemetlen mellékhatása, hogy az ötcsillagos szállodák vendégforgalma közel 10 százalékkal csökkent, hiszen a kényelemhez szokott konferenciaturisták nem hajlandól fapadosokkal repülni..