Búcsú az olcsó repüléstől?

2020-04-24 10:12:00 Kail

hírkép

A világjárvány miatt a légitársaságok nagy része kényszerült járatai törlésére, de már készülnek az újraindulásra.



A koronavírus jelentősen megváltoztatta a repülést, ami az ágazati szereplők mellett az utasokat is érinti. A légitársaságoknak új intézkedésekkel kell alkalmazkodniuk a helyzethez, az utasoknak fel kell készülniük rá, hogy új szabályai lesznek az utazásnak. Ilyen lehet a repülőn az utasok közötti tér növelése, amit úgy tudnának megoldani, hogy a középső üléseket szabadon hagyják. Ezt a gyakorlatot a kormányok szorgalmazzák, a szigorú távolságtartási szabályok azonban jelentős bevételkiesést okozhatnak a légitársaságoknak, amit a jegyárakon érezhetnek majd meg az utasok.

A légitársaságok nemzetközi szervezetének, az IATA-nak a vezérigazgatója szerint ez a lépés akár 50 százalékkal magasabb jegyárakhoz is vezethet. Alexandre de Juniac egy nemzetközi webkonferencián elmondta: 2020-ban az iparág 314 milliárdos, azaz 102 ezer milliárd forintos veszteséget könyvelhet el, ami sok cégnél – főként a fapadosoknál – a kieső foglalásokkal együtt egyenlő lehet a csőddel, még a csökkenő üzemanyagárak mellett is.

A Ryanair főnöke “idióta” ötletnek nevezte a középső székek szabadon hagyását, szerinte az nem csak hogy gyakorlatilag haszontalan, de anyagilag is kivitelezhetetlen. Michael O’Leary hozzátette: ha az ír kormány bevezeti a szabályozást, akkor neki kell állnia a középső székek árát. Máskülönben a Ryanair nem indítja el a járatokat – tette hozzá. A cég egyébként októberre szeretné járatai 80 százalékát újraindítani, ha júliustól lazulnak az utazásokat érintő szabályozások. Más légitársaságok viszont már tervezik, hogy üresen hagyják a középső ülést – az Emirates, az easyJet és az amerikai Delta is hajlandó lenne a lépésre, ha azt a kormányaik rendeletbe iktatnák.

Az ágazat újraindulását a harmadik negyedévre prognosztizálják a szakértők. A jelenlegi mutatók nem túl fényesek, ami a helyzet miatt érthető: Olaszországba például több, mint 90 százalékkal kevesebben foglaltak jegyet erre az időszakra, mint egy évvel korábban. A légitársaságok közül több viszont már bejelentette a téli menetrendjét, ami fellendítette a repülőjegy-foglalásokat is. A Sojern elemzése szerint 2021 januárjára jelentősen fellendül az utazási kedv, az Egyesült Királyságba, Spanyolországba és Olaszországba is jóval többen foglaltak repülőjegyet akkorra, mint az idei év első hónapjára.