Külön kocsiban utazhatnak a nők a metrón
2016-07-29 10:12:00 seifert.p
1984-ban kezdték el tervezni, hogy 1998-ban hozzá fogjanak az új-delhi metró megépítéséhez. Az első szakaszt 2002-ben adták át. A munkálatokban, mint ahogy Kalkuttaban is, fontos szerepet kapott Klados Gusztáv magyar alagútépítő-mérnök.
India fővárosában az elmúlt 14 ev alatt 160 állomás épült. Naponta két és félmillió ember utazik rajta. Kiépítettek egy külön vonalat a reptérre is, amelynek egyetlen háránya, hogy este 11 és reggel 5 óra között nem jár. Márpedig sok gép éjszaka indul.
A szerelvények részben a föld alatt, részben a felszínen közlekednek. Érdekesség, hogy két nyomtávot, 1435 és 1676 milliméterest hasznalnak, nagyjábó hasonló arányban.
Az utazáshoz a legpraktikusabb a Metrocardot használni. Egyszerűen fel lehet tölteni és valóban csak a megtett út után vonja le a díjat. Lehet venni 3 napos bérletet is. Az árak nagyon alacsonyak, a leghosszabb távra se kell többet fizteni kb. 100 forintnál, néhány állomás megtetele pedig 30-40 forintnak megfelelő rúpia.
Mint Indiaban sokfele, itt is komoly lista van arról, mit nem szabad tenni a metrón és milyen bíság jár a szabályszegőknek. Külön érdekesség, hogy minden szerelvény első kocsija kizárólag nőknek van fenntartva.
Nagyon ügyelnek a biztonságra, mintha repülőtéren lennénk. Fémérzékelő kapun kell átmenni, a belépés előtt a csomagokat pedig átvilágítják. Folyadekot se lehet elvben bevinni, bár az ajándékba vitt bort végül is átengedték, de kellett ehhez egy kis verbális közelharc.
A tervek szerint 2020-ra 436 kilométer lesz a teljes vonalhossz, Londonban ennél rövedebb a metróhálózat.