Mi növeli a kisgyerekek IQ-ját ?
Fontos a felolvasás és az óvoda is
[j.protic] publikálva: 2013-01-26 15:06:00 | Nyomtatás
A felolvasás, az omega-3 zsírsavak, illetve az óvoda hatékonyan és bizonyítottan növeli a kisgyerekek intelligenciaszintjét (IQ). Amerikai kutatók több mint hetven tanulmányt vizsgáltak át olyan módszerek után kutatva, amelyek bizonyíthatóan növelik az óvodás korú gyermekek IQ-ját. Három igazán hatásos módszert azonosítottak.
John Protzko, a New York-i Egyetem kutatója munkatársaival a kognitív képességeket figyelembe vevő kutatásokat helyezte előtérbe, a társas és emocionális intelligenciát nem vizsgálták.
Az eredmények szerint az interaktív - tehát a közös - felolvasás különösen kedvező hatással van a négy év alatti gyermekek IQ-jára. Hat ponttal nagyobb az intelligenciahányadosa azoknak a gyerekeknek, akiknek rendszeresen felolvasnak. Minél korábban kezdődik az interaktív felolvasás, annál nagyobb a hatás - írják a szakértők.
Az óvodába, illetve bölcsődébe járás is nagy különbséget jelent, elsősorban azokhoz a gyerekekhez képest, akik otthon kevés ösztönzést és ingert kapnak szüleiktől. Az ő intelligenciahányadosuk hét ponttal lehet magasabb a napi foglalkozások és a hasonló korúakkal való kapcsolatok révén. Megmutatkozott az is, hogy a hatás nem csak a legkisebbeknél érhető tetten: az iskola előtt álló gyerekek is ugyanolyan mértékben profitálnak az óvodából, mint a még totyogók a bölcsődéből.
A kutatók szigorú tudományos módszereket alkalmaztak. Csak olyan tanulmányokkal foglalkoztak, amelyek szerepeltek a Database of Raising Intelligence (DORI) nevű adatbázisban. Ide csak azok a tanulmányok kerülhetnek, amelyek a potenciális IQ-növekedéssel foglalkoznak, emellett úgynevezett randomizált kontrolltanulmányok.
Az ilyen vizsgálatok során a résztvevőket két csoportja osztják. Az egyik csoport megkapja azt az ingert, intervenciót, amelytől az intelligenciahányados növekedését várják. A másik, a kontrollcsoport vagy látszatintervenciót kap, vagy változatlanul hagyják. A vizsgálat végén összehasonlítják az eredményeket.Ennek a módszernek az egyik legfontosabb előnye, hogy kizárja a véletlen eredmények lehetőségét, ami gyakran még a jól átgondolt tanulmányokban is előfordulhat. Hátránya viszont, hogy segítségével nem készíthető olyan tanulmány, amely a szülők tulajdonságainak és a közvetlen környezetnek a hatását is vizsgálná az IQ tekintetében.
A gyermekek IQ-ját növelő leghatásosabb módszerek között az omega-3 zsírsavak fogyasztása is szerepel. De arra, hogy miért épp ezek a zsírsavak bírnak ilyen hatással, még nem született magyarázat. Hiszen például a táplálék-kiegészítőként is adható multivitamin-készítmények, a vas és a cink sem fejtenek ki a kutatások szerint hatást az IQ-ra.
Addig is, amíg megtalálják a választ, a kutatók a lazacban és makrélában gazdag étrendet javasolják a kicsiknek Mozart hallgatása helyett. Az ugyanis nemcsak az agy teljesítményét segíti, de a szívet, a vérkeringést és az immunrendszert is erősíti.
(Forrás: MTI)
Galéria:
A kategória további hírei:
Egy magyar recepciós mesél
Életveszélyes a túrázás
3. Emeletes ülések a repülőkön
Ez (is) lehet a jövő
Több mint 100 világörökségi helyszín tűnhet el
5. Döbbenetes emberek szavaztak vasárnap
Zárcsökkentést és táncos játszóteret kért a két szavazó
Két év tombolás után csak a férj
7. Nádas Tamás barátom emlékére
Lezuhant a műrepülő világbajnok
8. Csodanövény válthatja ki az antibiotikumokat
A kerti sarkantyúka a 2013-as esztendő gyógynövénye
9. Blöff - Nem lehet méregteleníteni a testünket
Zacher Gábor toxikológus elmondja az igazat
Szex kölcsönbe
1. Ezek voltak a legnagyobb szerelmek 2023-ban
Sztárjainkat is utolérte a szerelem
2. Tönkretette Marilyn Monroe ruháját Kardashian
Hiányzó gyémántok
3. A lelked mélyére ás le ez a személyiségteszt
Készen állsz?
4. 5 tuti tipp a boldogabb élethez
Így szabadulhatsz meg a negatív érzelmektől
5. Ez a legizgalmasabb csillagjegy
Elmondjuk, miért!
6. Ez a 3 csillagjegy őrjítően érzéki és szexi
Köztük vagy?
7. Jolie keményen megvádolta Pittet
„Történt családon belüli erőszak…”
8. Tovább dagad a Nagy Feró botrány!
Majka kiborult: Miért kell ilyen álszent sz.rnak lenni?
9. Nagy titokban házasodott össze a sztárpár
Nem akárhol buktak le
10. Öngyilkossággal kokettált az álomesküvő után
A királyi családban sem fenékig tejfel az élet
Szépség és kitartás